نخبگان روستای کارمزد حضرت حجّت السلام عبدالرسول تقوایی
وی در سال 1307 در روستای کارمزد از خانواده ای مذهبی بدنیا آمده، نام پدرایشان شیخ سلمان تقوایی معروف به (آقا ) که از عارفان و پرهیزکاران به نام و مورد وثوق مردم منطقه بوده و درحل مسائل شرعی و تقوا شهرت فـراوانی داشته انـد . مـادر ایشان نیز فرزند ملا ابوطالب که از شخصیتهای بزرگ مـذهبی روستا بود، صدیقه نام داشت . از آنجا که در فراگیری علوم دینی حـاج عبدالرسـول تقوایی استعداد فراوانی داشته اند ، پـس از کسب علوم دینی اولیه نزد پـدرگرامیشان و ملا هانی اکبری و برخی دیگر از عالمان دینی در روستای کارمزد به توصیه پدربه ساری عزیمت نموده و به مدت 4 سـال در مدرسه رضاخان ساری و قهاری بابل نزد عالمانی چون شیـخ کبیرو حاج شیـخ حسن هـلی دشتی بـه فراگیری علوم دینی پرداختند .پس از 4سال تحصیل در نواحی مختلف مازندران به جهت پر بار نمودن تحصیلات کسب علوم دینی به قم عزیمت نموده و نزد اساتیدی چون آیت الله مشکینی ، حاج حسین نوری، شیخ جعفر سبحانی ، آیت الله اراکی ، آیت الله نجفی مرعشی و حاج میرزا مهدی بروجردی به مدت 18 سال به تحصیل علـوم دینی مشغول بوده اند. ناگفته نماند ایشـان درس قوانـین را نزد امـام مـوسی صدرو همچنین مدتی درمحضر امام خمینی (ره ) کسب علوم فلسفـه نموده اند . باقیام شهید نواب صفوی به جمع یاران او پیوست . طبع شعری وزینی داشت اولین سروده خود را به مناسبت میلادحضرت ولی عصر (عج) به طبع چاپ رسانید در روز وفات حضرت زهرا به اذن آیت الله نجفی مرعشی اولین منبر را درمنزل ایشان به انجام رسانید . با اولین ماموریت سیاسی خود در زمان رفراندوم انقلاب شاه !! با پخش اطلاعیه حضرت امام در مازندران مبنی بر تحریم این رفراندوم در صف یاران امام قرار گرفت در همان سال از تعدادی مراجع به ویژه حضرت امام اجازه از امورات شرعی دریافت داشت با اعتقاد به پرورش نیروهای انقلاب به تعلیمات اسلامی دبستان جعفری اسلامی زیرآب را درسال 1346 ایجاد نمود . در مراسم دعای توسل که برای حضرت امام درقم برگزار شد دستگیر گردید و امتیاز مدرسه از ایشان گرفته شد لذا پناهگاه جوانان انقلابی ومرکز فعالیتهای مذهبی در منزل ایشان شکل گرفت . پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئول حفظ و نگهداری اسلحه و مهمات پاسگاهها و پادگانهای شهرستان و اموال رژیم در هتل و مسجد آلاشت شد با شروع جنگ تحمیلی جزء اوّلین گروهی بود که پس از سقوط خرمشهر با جمع آوری چند دستگاه ماشین هدایای مردم راهی جنوب شد و در بازگشت چند خانواده خرمشهری را به زیرآب آورد و درمنزل خود اسکان داد . وی خطیبی تواناست که در استان مازندران کمتر کسی مانند او را می توان یافت. همچنین در مبارزات زمان شاه فعالیت فراوانی داشته اند و چندین بار دستگیر و به زندان افتادند. در زمان هشت سال دفـاع مقدس، فعالیت های فراوانی را در پشـت جبهه جهت جذب نیرو و همچنین جهت جمع آوری کمک های مردمی و فرستادن آن به مناطق جنگی انجام داده اند. ایشان را می توان به عنوان یکی ازروحانیون معروف استان مازندران نامید ، که با حضور مستمر در جـبهه ها ی جنگ و انجام بازسـازی شهرهای جنگ زده ، و حضور در عملیات های مختلف ،خدمات بسیاری را بدون چشمداشت از مسئولین کشوری انجام دادند. ایشان درزمان جنگ مسئولیت اعـزام روحـانیون استـان مازندران را برعهده داشته اند . همچنین مسئولیت ستاد تبلیغات شهرستان سـوادکـوه برعهده ایشان بوده و سالها پس از جنگ این مسئولیت را ، در اختیار داشتـه اند و به عنوان روحانی کاروان های حج تمتّع چندین بار به سرزمین وحی اعزام شد . پس از پایان جنگ همچنان مشغول کارهای فرهنگی شد به عنوان هادی سیاسی نمونه استان برای تبلیغ و سخنرانی به اردوهای متعدد استانی و کشوری دعوت می شد . مسئولیت هیچ پُستـی را نپذیرفت و هیچگاه حاضرنشد برای دریافت حقوق به استخدام هیچ دستگاهی درآید و حتی از دریافت دفترچـه خدمات درمانی خودداری کرد. امّا این مجاهد و یادگار انقلاب و دوران حماسه و ایثار مـدتی است براثر عوارض شیمیایی ناشی از جنگ و سختی ها ی انقلاب در بستر بیماری روزهای سختی را می گذراند ازخداوند بزرگ آرزوی شفای عاجل و توفیقات روز افزون الهی ، برای این مجاهدخستگی ناپذیر همراه با عمر پر برکت را خواستاریم . تهیه و تنظیم : نعمت الله جوانمرد – تحریریه صراط– ویژه نامه کیهان مازندران
باسلام خدمت محلی های عزیز
بنده بخاطر موقعیت کاری حداقل ماهی 5 بار به شهرهای ایران سفر میکنم خدا شاهده روستای کارمزد بااخلاق ترین -بافرهنگ ترین -خوش قلب ترین-مهمان نواز ترین -مومن ترین -ومذهبی ترین مردمان را دارا بوده واز خداوند متعال خواستارم روز به روز بر خوبیهای هم محلی های عزیزمان بیفزاید.
متاسفانه بعضی از مردم خصوصاَ روستاهای همجوار قصد تخریب کارمزد ومردم خوب این محل دارن .از مردم عزیز خواهشمندم آگاهانه وبا اتحاد وهمدلی بیشتراز انتقاد بی دلیل به همدیگه بپرهیزند و جلوی این ناهنجاری را بگیریم . باتشکر اکبر اکبری
نطر یکی از کابران
باسلام و عرض خسته نباشید
از شما و سایر افراد فرهنگی روستا تقاضا دارم فرد لایق و شایسته ای را برای انتخابات شورا معرفی کرده تا بتوانیم در کنار هم کارمزدی سرافراز و سربلند بسازیم که به لحاظ فرهنگی،علمی و....در منطقه نمونه باشد.وضع کنونی کارمزد هشدار بزرگی به ما می دهد.گذشته از مسائل فرهنگی ما در بحث علمی و تحصیل در مقاطع عالیه کمتر کسی را میبینیم که رغبت داشته باشد وارد این وادی شود.مشکلات ما بسیار است و چشم ها بسته است.ما در ابتدای ترین مسائل گیر کرده ایم و هیچ افقی را یرای روستای عزیزمان ترسیم نکرده ایم.
از زحمات شما تشکر می کنم ( یکی از کابران )
نظر یکی از کاربران در مورد قوم اذا : در خصوص قوم اذا باید گفت که یکی از اصلی ترین اقوام ساکن در روستای کارمزد می باشند که حدود یک سوم روستای کارمزد متعلق به آنها بوده است گفته می شود قبیله اذا از نوادگان علویان (دائی کبیر ) میباشند که عده ای درآمل وعده ای در مینودشت استان گلستان سکونت داشته اند اصولا آدمهای بسیار مقید ومذهبی بوده اند که نقل شده است اذا بابا یک سوم اموالش را که سهم المیت بوده است را وقف عام وابا عبدالله و امامزاده حسن کرده است خانواده های حسنی و امامی از قبیله اذا میباشند. انشاءالله تاپایان سال جاری و اوایل سال آینده یک توضیح کامل راجع به اذا و اذاخیل رو تو وبلاگ قرار میدم. |
|
برنامه امور فرهنگی حسینیه امام زاده حسن (ع) :
1- رزرو سالن ورزشی سرداران شهید از ساعت 13 الی 14:30 ( پشت تختی )
2- برگزاری مراسم دهه دوم محرم در منزل یکی از عزیزان هیئت حسینیه امامزاده حسن که بصورت پیامک به دیگر دوستان اطلاع رسانی خواهد شد.
3- سفر زیارتی هیئت ابوالفضل حسینیه امامزاده حسن به شهر مقدس قم در اربعین حسینی .
4- حضور قاری برتر استان و کشور جناب سید صادق مسلمی در جلسات عزاداری دهه دوم محرم هیئت حسینیه امام زاده حسن (ع)
محرم امسال یکی از بهترین محرم های چند سال اخیر لااقل برای اهل حسینیه امامزاده حسن بوده بوده و انشائالله همه اجر و پاداششان را از امام حسین (ع) گرفته اند.
از دید کلی چند نمونه مثال می زنم : یکی از قشنگترین کارهای امسال دعوتی بوده که توسط حسینیه امام خمینی ( صاحب الزمان ) از حسینیه امامزاده حسن انجام شد و یک همدلی و دوستی و وحدت را بین دو حسینیه برای سال های آینده بوجود می آورد و امیدواریم این عمل توسط هیئت امنا و بزرگاه حسینیه یه عکس العمل در سالهای آینده داشته باشیم.
یکی دیگه از کارهای بسیار زیبا در حسینیه امامزاده حسن برنامه شب عاشورا که یکی از پر بار ترین شب عاشوراهای چند سال و یا چند دهه اخیر بوده ، این برنامه ها را در ادامه مطلب قرار میدم.
یه نمونه دیگه از کارهای زیبا و جالب که دو سالی هست برگزار میشه ، آوردن اسراء بصورت نمادین به حسینیه امامزاده حسن .
و . . . . .
سوادکوه مـرکز اسپهبدان است دژی مـحکـم در مـازندران است
ازاین خطه که داردکوه وجنگل هـزاران خصلت نیکـوه درآن است
دلاور خیزو سرسبز و سـرافراز نـگین تـاج بـر مـازنـدران است
زشیرگاه و زیرآب و هم پل سفید آلاشت و ورسک جز? این دودمان است
نَرو و خِرُ تا زَرجوی سنـگده بَـرو بـوم این خط? بیکران است
میان روستای های سـوادکـوه دهی معروف به کارمزد بر زبان است
چه کارمزدی که اهل آن دهستان همه مومن و ا... ذکرشـان است
گـروهـی عالمند و اهـل تقوا پـی تـرویـج دیـن گشتند مهیا
گروهی اهل کارو اهـل کوشش گـروهی اهـل علم اهـل دانش
زکارو همت این نیک تـامـان دهی آبـاد انـدر دیدگان است
شـهیدانـی که اینجا آرمیدند نشان از شیرمردان زمان است
سید حسن یوسفی سنگدهی
با فرهنگ آشتی کنیم
ما در عصری زندگی می کنیم که فرهنگ یکی از اساسی ترین و ضروری ترین مبحث زندگی ماست.به نظر من این فرهنگ است که با ان می توان بین ادمها ارزش گذاری کرد(یعنی یک جامعه را با ارزش و یک جامعه را بی ارزش تلقی کرد)فرهنگ آنقدر مهم و ضروری است که نه تنها در رفتار و پندار و کردار ما تاثیر گذار است بلکه در تک تک کارهای روزمره اعم از خوردن خوابیدن ایستادن نشستن راه رفتن ولباس پوشیدن و حتی کتاب خواندن و ....تاثیر فراوانی دارد این فرهنگ است که مرزهای کشور را در نوردیده و مردمان کل دنیا را با اداب و سنت ها و دینهای مختلف به هم نزدیک ساخته است و می سازد. این فرهنگ است که حس انسان دوستانه در بین مردم به وجود می اورد و غریبی و غربت را کم رنگ می کند این فرهنگ است که اعتماد جامعه را بالا می برد و مردم احساس می کنند که با هم برابر و برادرند. این فرهنگ است که به انسان شخصیت می دهد فرهنگ به ما می اموزد که چگونه باید در بین مردم با اسایش و ارامش زندگی کرد و از زندگی لذت برد این فرهنگ است که دنیا را زیبا نگه داشته و میدارد .این فرهنگ است که طبیعت را زیبا نگه داشته و می دارد.این فرهنگ است که انسانیت را زیبا نگه داشته و می دارد این واژه ای که آنقدر مهم و این همه در زندگی تاثیر گذار است چیزی نیست که از سر طاقچه عادت از یاد من و تو برود و چیزی نیست که بشه به راحتی از کنار آن گذشت. فرهنگ موقعی شکل می گیرد که تک تک افراد جامعه اعم از کارگر و کارمند و مغازه دار و دانشجو -راننده تاکسی بیسواد و با سواد بزرگ و کوچک به آن اهمیت دهند به آن احترام بگذارند و آن بخش مهمی از پوست و خون و استخوان خود بدانند آن وقت هست که همه چیز برای ما زیبا می شود و برای این زیبایی باید کوشید پس بیاید با فرهنگ آشتی کنیم. تهیه و تنظیم :دانشجوی مهندسی برق عمار کاظمی
مشاهیرکارمزد : مرحوم رجب کِیلِه کَن ( نهرکن) پدر مرحوم شیخ سلمان تقوایی رجب مشهور به رجب کِیلِه کَن ( نهر کن ) یکی از آخرین فرزندان مرحـوم حاج غـلامعلی بزرگ از همسر آخر، که تبحر خاصی در کندن نهرها داشت و می توانست آبها را به نقاط مختلف زمین های آبی و خشکذاری انتقال دهد . از شاهکار های او ر ا می توان انتقال آب به منطقه لفور مخصوصاً به روستای کفاک را نام برد. ( این پروژه که به صورت مهندسی سنتی طراحی و اجراءگردید اگر در عصر فعلی اجراء شود باید چند مهندس و مشاور و نقشه بردار و با اعتبارات استانی صورت گیرد.) که می گویند به خاطر این کارمهم که درزمان خودش از طرح ها بزرگ منطقه بود از امیر اکرم خان آلاشتی ( پسر عموی رضا شاه ) یک خَوِیز زمین آبی به نام لَپِر به او به عنوان پاداش (دستمزد) اهدا گردید؛ که این زمین در دست فرزند بزرگ او به نام مسیب بود. مسیب سال ها به همراه همسرو فرزندانش در روستای کـفـاک منطقه لفور زندگی می کرد . مـدتی پس از مـرگ رجب بوسیله قنبری آلاشتی جد قنبری ها و رضا قلی آلاشتی از کـفـاک اخراج گردید. آنان پس از اخراج او از روستای کفاک ، زمینهای ایشان را به تصرف خود در آوردند. تاریخ دقیقی از زمان تولد و فوت ایشان وجود ندارد . تهیه و تنظیم : نعمت الله جوانمرد. نشریه صراط .
محلّه های کارمزد را بشناسیم میون محـله : مرکز فعلی روستای کارمزد به نام میان محله یا مرکز روستا نام گرفت ؛ بیش از صد سال پیش این منطقه مٌلاخیل نام داشت (البته حدود ملا خیل از منطقه فعلی خانه حاج حیدر تقوایی (منزل ملا ابوطالب ) بود تا خانه ملا نعمت) که به ترتیب در زمان های مختلف افرادی مثل ملا ابوطالب بزرگ ،آقا ملا محمد حسین بزرگ ، ملا عطا ، ملا واحد ، شیخ سلمان بزرگ ( آقا) ، ملا نعمت ، ملا عمران ، حاج عبدالرسول ،ملا حیدر ، ملا محمد حسین ، ملا قدرت در آن سکونت داشته اند .) چنانچه مشکلاتی در زمینه دینی و یا موارد دیگر بوجود می آمد توسط آنان مورد حل و فصل قرار می گرفت. یا چنانچه افرادی مورد تعقیب قرار می گرفتند در صورت ورود به این منطقه تعقیب و زد و خورد در این منطقه را از نظر شرعی اشکال می دانستند.و می بایست از طریق این افراد از نظر شرعی و با همفکری ریش سفیدان و بزرگان محل حل و فصل می گردید بند صـلُّ: این منطقه در شمال ایستگاه فعلی و در کنار مسجد جامع محل قرار دارد .در گذشته زنان محل تاری خیل ، پا به پای مردان کار می کردند و شکستن هیزم و حمل و نقل آن توسط زنان روستا صورت می گرفت 0 پس از طی کردن مسافتی طولانی در این منطقه استراحت و برای مدتی با یگدیگر گفتگو می کردند آن را بند سر(تپه ای که بر نقطه ی تاری خیل و اطراف اشراف داشت ) نامیدند. و از زمانی که مردم فعلی به نقطه ایستگاه و میان محله ساکن شدند و قبرستان مسلمین گردید به نام بند صلُّ ( بند صلوات) مشهور گردید.ایستگاه : منطقه ای که در حال حاضر نیز به این نام مشهور است در کنار بهداری فعلی قرار دارد . از زمانی که جنگل های منطقه کارمزد مورد بهره برداری قرار گرفت به این نام شهرت یافت و برخی از مردم این روستا از طریق حمل و نقل چوب از جنگلهای اطراف تا ایستگاه کارمزد به وسیله ی اسبان و قاطر خود دستمزد آن را پشتوانه ی امرار و معاش زندگی خود قرار می دادند. البته ناگفته نماند مکان بهداری فعلی کارمزد جزو زمینهای وقف بوده که بالغ بر صد سال پیش مسجدی در این مکان قرار داشت . تهیه کننده نعمت اله جوانمرد نشریه صراط